A külföldi szakirodalmat tanulmányozva szembetűnő, hogy leginkább a skandináv és az angolszász területeken végzik a legszínvonalasabb marketing tevékenységet, amely figyelemre méltó és sok esetben követendő példaértékkel rendelkezik számunkra is.
A könyvek népszerűsítésekor hagyományosan a szerzőből szokás kiindulni. Dániában egy nagyon ötletes módon a szerzőre való fókuszálásból az olvasó láthatóvá tételével, a használó megörökítésével próbálkoztak. Azt találták ki, hogy az éves falinaptárhoz férfiakat fényképeztek le, könyvvel a kezükben. Mindennapi embereket választottak, számos különböző szakma képviselőjét: volt közöttük egyetemi hallgató, üzletember, biciklis, informatikus, tanár, szobafestő. A naptár üzenete: „mi minden férfi számára rendelkezünk könyvekkel.” A marketing célcsoportja ebben az esetben a férfiak voltak. Az ötlet hátterében az húzódik meg, hogy felkeltsék a férfiak figyelmét is az olvasás iránt, ezért választottak az olvasásra ösztönző naptárra különböző foglalkozású, karakterű és korú férfit.
Ezzel az ötlettel – az olvasóra való fókuszolással - a briteknél is találkozhatunk. Ők az olvasókról igyekeztek minél többet megtudni: kik ők, mit, miért és hol olvasnak, miként illeszkedik életükbe az olvasás; milyen érzések alakultak ki bennük olvasás közben, stb. Az ilyen és hasonló kérdésekre keresve a válaszokat, az olvasóktól sok olyan új információt nyerhetünk, melyek újabb ötletetek alapjául szolgálhatnak. Például ha röviden, tömören megfogalmazzák érzéseiket, gondolataikat az olvasással, annak élményével kapcsolatban, azokat akár szlogenként, mottóként is felhasználhatjuk –hozzájárulásukkal - plakátjainkon, honlapunkon. Az azonos témák iránt érdeklődőket össze is lehet hozni egy-egy közös beszélgetésre. Természetesen más módszerekkel is „láthatóvá” tehetjük olvasóinkat. Például lefényképezhetjük őket – nem csak - könyvtári környezetben, könyvvel a kezükben, hiszen mindig érdekes téma, hogy az általunk is ismert emberek mit olvasnak. Különösen jó ez az ötlet ott, ahol kisebb közösséget szolgál a könyvtár, és jobban ismerik egymást az emberek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése