A non-profit szervezetek, ezen belül a könyvtárak kapcsán piaci szemléletről, marketingtevékenységről beszélni a szakmán kívül állók számára még ma is kissé furán hangzik. Elméletben ugyan elfogadott és támogatott, a gyakorlatban viszont nehezen valósul meg. Egy szervezet sikeres működése és fenntarthatósága szempontjából viszont manapság nagyon tudatos, jól szervezett marketingtevékenységre van szükség. A téma aktualitását bizonyítja, hogy ezt a tendenciát felismerve a szakemberek már évekkel ezelőtt felhívták a figyelmet a könyvtári marketing fontosságára.
Dr. Kiszl Péter így fogalmaz az Üzleti információ, céginformáció és a könyvtárak címmel megjelent könyvében: „A marketing ma már tehát nemcsak a vállalkozások eszköze, hanem egyfajta megújulás lehetséges módja a könyvtárak életében, hiszen a non-profit szektor képviselőinek „el kell magukat adni”.
Vidra Szabó Ferenc megfogalmazásában pedig: „A kulturális piacon is folyó versenyben az intézmények életben maradása múlik azon, hogy kellőképpen tudnak-e reagálni a felhasználói igényekre, kiszolgálni azokat, illetve képesek-e megtalálni azokat a finanszírozókat, kellő mértékű támogatásra ösztönözni a fenntartókat, akiknek megnyeréséért számos intézmény küzd. A Svédországban már sikeresen gyakorolt marketing tevékenységről Christina Tovote tömören így fogalmaz: az intézmények vezetői az üzleti szempontok előtérbe helyezését szorgalmazták, mert minél nagyobb a verseny, annál nagyobb a marketing szerepe.”
Mi is a marketing?
A marketing részben egyfajta gondolkodásmódot, szemléletmódot, tágabb értelemben filozófiát jelent: a vevőkkel való azonosulás és a tevékenységek összehangolása, amely az egyéni és társadalmi szükségletek kielégítését segíti elő. A marketingtevékenység a fogyasztói szükségletekből indul ki, célja a használó figyelmének felkeltése, megtartása, ezáltal tartós piaci siker elérése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése